Gör din stämma hörd

Skriv en motion!

Du kan påverka genom att skriva motioner till årsstämman, delta på stämman och rösta fram föreningens styrelse. Årsstämman hålls någon gång mellan mars – juni varje år. Här väljs styrelse, revisor samt valberedning. Verksamhetsberättelse/bokslut för det gångna året gås igenom och förklaras. Vill du engagera dig i föreningen, ta kontakt med valberedningen!

Att tänka på när du skriver en motion:

• Sammanfatta i rubriken vad motionen handlar om.
  • Berätta kort om bakgrunden och motivera varför du anser att motionen behövs.
  • Presentera ditt förslag och vad det går ut på.
  • Motionen ska vara undertecknad av en medlem och innehålla namnförtydligande.
  • Yrka på vad ni vill åstadkomma med motionen genom att formulera en att-sats. Inget beslut kan fattas på årsstämman om det är otydligt vad förslaget innebär.
  • Har du flera förslag så delar du upp förslaget i flera att-satser.

Lämna in din motion till föreningens ordförande i god tid innan materialet inför årsstämman skickas ut.